Wij maakten een wandeling naar de Peričnik waterval in Slovenië. Deze waterval vind je in het Triglav Nationaal Park. Het enige nationale park van Slovenië, waar je verschillende wandelingen kan maken door de prachtige natuur. Deze wandeling is een makkelijke wandeling om te maken, zonder veel hoogteverschil. Daarom is hij erg geschikt voor beginnende wandelaars.

Peričnik waterval

De Peričnik waterval ligt in de Vrata-vallei in Mojstrana. Deze waterval is een overblijfsel van de gletsjer Vrata, die in de ijstijd gevormd is. Vrata betekent poort, en de vallei is dan ook de poort tot het nationale park Triglav. De Peričnik waterval is 52 meter hoog en kan je altijd bezoeken. Het leuke aan het bezoeken van de Peričnik is dat je er ook achter langs kan wandelen.

pericnik waterfall
route pericnik waterval slovenia

Parkeren

Om bij de start van de wandelroute te komen moet je een auto hebben. Er zijn in de buurt drie parkeerplekken. Twee daarvan zijn betaald. Voor een dag parkeren betaal je hier 6 euro. De middelste parkeerplek, naast de huizen, is gratis. Hier vind je weinig parkeerplekken dus deze zijn al snel vol. De gratis parkeerplek vind je hier. Deze gratis parkeerplek valt tussen de twee betaalde parkeerplekken in. De laatste parkeerplaats ligt tegenover de waterval. Vanaf hier hoef je slechts een kwartiertje te lopen om de Peričnik waterval te bewonderen.

wandelroute slap pericnik
slap pericnik waterval slovenie

De wandelroute naar Peričnik

Wanneer je bent geparkeerd bij de gratis parkeerplek kan je twee routes volgen. De route naar de Peričnik waterval of die naar Mojstrana. Voor de waterval kies je de route direct naar rechts na de brug. Voor de route naar Mojstrana ga je direct naar links. Om naar de Peričnik waterval te lopen ben je 45 minuten onderweg vanaf deze gratis parkeergelegenheid. Wil je de wandelroute wat langer maken dan kan je er ook voor kiezen om naar het Kreda meer te lopen. Dit is een klein meer met een steigertje, waar je kan genieten van al het groen om je heen. Voor het meer ga je naar links, wanneer je over de brug bent, en kom je na een klein stuk lopen het meer tegen.

pericnik waterfall slovenia

Er zijn een paar kleine stukken wat steiler omhoog wanneer je de wandelroute volgt naar de Peričnik waterval. Over het algemeen heeft de route naar de waterval weinig moeilijke paden. Het gehele pad loop je langs het water dat kraakhelder is. Een kwartiertje voor je bij je bestemming bent steek je een smalle houten burg over. Vanaf hier vervolg je de route via de asfalt weg. Vervolgens kom je bij een huisje aan waar borden staan aangegeven. Deze borden volg je omhoog. Je kan de waterval via twee routes volgen, linksom of rechtsom. De route rechtsom gaat wat steiler omhoog via het bos. De route linksom brengt je dichterbij de waterval. Je kan ook achter de waterval langslopen. In het hoogseizoen is het hier druk en is dit een populaire plek om naartoe te gaan.

Om terug naar de parkeerplaats te lopen kan je ervoor kiezen om de asfalt weg te volgen. Binnen 30 minuten ben je weer terug bij de auto.

travelnote reisblog

Hi! Ik ben Margot en in 2020 heb ik A Travel Note opgericht. Na mijn opleiding communicatie ben ik met mijn backpack door Australië en Nieuw-Zeeland gaan reizen en heb daarna A Travel Note opgezet om al mijn reisverhalen te bundelen. Lees over de leukste bestemmingen, de gaafste restaurants en de beste travel hacks.

Artikelen

Boek je vakantie

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Boek jouw reis

Wanneer jij jouw reis boekt bij A Travel Note krijgen wij daar een kleine vergoeding voor. Jij betaalt niks extra’s! Win-win.

Leuk om te lezen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *