Voor deze wandelroute naar de  Izvir Soče waterval kan je ervoor kiezen om je wandeling heel avontuurlijk te maken, of juist wat makkelijker te houden. Ga je voor de lange wandeling, of houd je hem juist wat korter? Hoe dan ook is het een avontuurlijk pad dat je tegemoet gaat. Naar een prachtige waterval met smaragd groen water.

Over de Izvir Soče waterval

De Izvir Soče ligt aan de voet van de Vrisicpas. De waterval is zeker een bezoek waard wanneer je deze pas hebt bezocht. Om bij de waterval te komen loop je eerst een deel over het asfalt vanaf de parkeerplaats. Vervolgens leidt de weg je door een bos verder omhoog. De Izvir Soče waterval is de verborgen bron van de Soca rivier en is tevens ook het begin van de Soca trail. Deze trail is een wandeling van 25 kilometer naar Bovec, langs het prachtige heldere water van de river.

izvir soce waterval slovenie

Parkeren

Je kan de auto vlakbij de waterval parkeren. Parkeren kan hier gratis. Vanaf hier loop je via de asfalt weg verder omhoog en kom je bij een bord met Izvir Soče. Vanaf deze parkeerplaats ben je ongeveer 30 minuten onderweg naar de waterval.

izvir soče slovenia
waterval slovenie izvir soce

Route naar Izver Soče

Vanaf de parkeerplaats is het 30 minuten lopen naar de waterval. Eerst wandel je via de asfalt weg omhoog, waarna je bij een bord komt met Izver Soče erop. Je wandelt over een brug langs een huis en wandelt vanaf hier verder omhoog met de route mee. Na een korte klim kom je bij een bord waar je twee routes kan kiezen. Kies je de route naar rechts dan heb je een avontuurlijke route langs een rots met kabelleuning. Kies je voor de route links dan heb je een rustigere route die je iets meer halverwege de waterval brengt.

source of the soca river slovenia
wandelroute waterval izvir soce

Avontuurlijke route
Voor de avontuurlijke route heb je een steile rots omhoog. Belangrijk is om je goed vast te blijven houden aan de kabel die langs de rots loopt. Wanneer je bij het einde bent aangekomen zie je het begin van de waterval. Wanneer de waterval rustig kabbelt kan je over de stenen lopen en genieten van het uitzicht over de bergen.

Rustige route
Kies je voor de rustige route dan volg je het pad verder omhoog. Vanaf hier kan je goed zien hoe de waterval verder naar beneden loopt. In de zomermaanden wanneer de waterval minder hard naar beneden gaat, heb je hier plekken waar je je in het water kan onderdompelen.

Vrisic pas of Soca Trail

Wil je een langere route doen? Dan kan je vanaf de parkeerplaats ook de Vrisic pas bewandelen. Vanaf hier ben je met deze wandeling 5 uur lang zoet. Je vindt, wanneer je richting de waterval loopt, een rood bord met daarop Vrisic pas staan. Wij hebben deze route niet gedaan, maar hebben met de auto de pas gevolgd.

Daarnaast start de Soca Trail ook op dit punt, schuin tegenover het ingangsbord van de waterval Izvir Soče. De Soca Trail loopt naar Bovec en is 25 kilometer. Hier kan je rustig twee dagen voor uittrekken.

travelnote reisblog

Hi! Ik ben Margot en in 2020 heb ik A Travel Note opgericht. Na mijn opleiding communicatie ben ik met mijn backpack door Australië en Nieuw-Zeeland gaan reizen en heb daarna A Travel Note opgezet om al mijn reisverhalen te bundelen. Lees over de leukste bestemmingen, de gaafste restaurants en de beste travel hacks.

Artikelen

Boek je vakantie

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Boek jouw reis

Wanneer jij jouw reis boekt bij A Travel Note krijgen wij daar een kleine vergoeding voor. Jij betaalt niks extra’s! Win-win.

Leuk om te lezen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *